Algemene service- en aankoopvoorwaarden van Alsco BERSKLEIDUNGS-SERVICE GmbH
- Scope
1.1 Alle aanbiedingen, orderbevestigingen, overeenkomsten, leveringen en diensten van Alsco Berufskleidungs-Service GmbH (hierna “Alsco” genoemd) worden uitsluitend gedaan in overeenstemming met deze algemene voorwaarden van dienst en aankoop (hierna “servicevoorwaarden” genoemd). Deze gelden ook voor alle vervolgopdrachten, ook al zijn ze niet opnieuw uitdrukkelijk overeengekomen.
1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn uitsluitend van toepassing. Alsco aanvaardt geen tegenstrijdige of afwijkende voorwaarden van de klant, zelfs niet door onvoorwaardelijke uitvoering van leveringen en diensten, tenzij Alsco uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd met de geldigheid ervan. Afwijkende overeenkomsten zijn alleen van toepassing op een specifieke overeenkomst en niet op latere contracten, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
- Sluiting van de dienstovereenkomst
2.1 Alsco-aanbiedingen zijn over het algemeen onderhevig aan wijzigingen, d.w.z. zij vormen een uitnodiging aan de klant om een passende bestelling te plaatsen. Een servicecontract wordt alleen gesloten met de schriftelijke aanvaarding van de door de klant door de klant geplaatste bestelling door Alsco.
2.2 De aanvaarding overeenkomstig clausule 2.1 kan alleen door het hoofd van de respectieve Alsco-tak worden aanvaard.
- Onderwerp van het servicecontract
3.1 De inhoud en de reikwijdte van de door Alsco verschuldigde diensten vloeien voort uit de respectieve serviceovereenkomst tussen Alsco en de klant en deze voorwaarden, met name Alsco, die de klant de overeengekomen artikelen (met uitzondering van de wasservice van de klant) (met uitzondering van de wasservice van de klant) levert op basis van de in het servicecontract overeengekomen minimumuitrusting. Informatie die door Alsco of derden in catalogi, brochures en andere publicaties in tekst- of beeldvorm (bijv. beschrijvingen, illustraties of tekeningen) wordt gepubliceerd, is slechts illustratieve en vormt geen overeenkomst van een bepaalde kwaliteit. U wordt alleen een deel van het contract als dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Afwijkingen van overeengekomen kenmerken zijn toegestaan, voor zover dit wordt veroorzaakt door wijzigingen van de leveranciers van Alsco in hun producten (met name de snede van het textiel, de verbetering van de materialen, enz.) en de bruikbaarheid van het contractartikel voor de klant hierdoor niet wordt beïnvloed. De mogelijkheid van gedeeltelijke levering is voorbehouden aan Alsco, tenzij dit onredelijk is voor de klant. Alsco zal naar eigen goeddunken verzenden. Als een levering wordt vertraagd door omstandigheden waarvoor de klant verantwoordelijk is, wordt het risico al overgedragen aan de klant wanneer de gereedheid voor verzending wordt weergegeven. Indien nodig moet de klant Alsco toegang verlenen tot het pand.
3.2 In geval van wijzigingen in zijn personeel of vlakke linnenvereisten die zijn uitgerust met contractuele artikelen, de klant heeft recht op een overeenkomstige wijziging van het servicecontract met 14 dagen van tevoren aan Alsco met een vooraankondiging van 14 dagen tegen betaling van de overeengekomen servicekosten overeenkomstig de volgende regelgeving: Een vermindering van de voorraad van de klant kan maximaal 15% bedragen van de maximale omzet van het respectieve leveringspunt dat tijdens de contractperiode (= minimale omzet) per leveringspunt gedurende de looptijd van het contract is behaald. De benchmark hiervoor is de respectievelijke wekelijkse omzet. In ieder geval, indien de omzet bij de afnemer onder de minimumomzet zakt, wordt deze minimumomzet gedurende de looptijd van het contract verder berekend totdat de werkelijke wekelijkse omzet de minimumomzet opnieuw overschrijdt; In dit verband wordt geen rekening gehouden met de toename van de voorraad op korte termijn in vlak linnen als gevolg van bijvoorbeeld leveringen voor speciale klantevenementen, mits op deze basis een speciale overeenkomst wordt gesloten. In het geval van servicecontracten voor artikelen die eigendom zijn van de klant, is de contractueel overeengekomen minimumleveringswaarde de ondergrens van de berekening; dit is met name bedoeld ter dekking van de gemaakte kosten, ongeacht de hoeveelheid goederen die wekelijks wordt ingezameld. Een verhoging van de voorraad van de klant is toegestaan, op voorwaarde dat deze niet meer bedraagt dan 15% van de voorraad van de klant ten opzichte van het betreffende product. Een extra verhoging van de voorraad vereist de goedkeuring van Alsco, omdat een contracttoeslag met betrekking tot levertijden en extra kosten vereist is met het oog op de contracttermijn. Alsco bewaart overeenkomstige nieuwe en grondstoffenmagazijnen voor afgewerkte onderdelen voor de toegestane voorraadverhogingen of bewaart deze bij haar leveranciers.
3.3 Alsco is verplicht de contractartikelen voor professionele kledingservice en flat linnenservice te verzamelen, te onderhouden of op te zetten, te onderhouden en terug te sturen.
3.4 In het geval van mat- en dweilservice en roomservice is Alsco verplicht de gebruikte textielcontractartikelen op te halen en in te ruilen voor schone contractartikelen.
3.5 In het geval van wasruimteservice is de levering van de contractueel overeengekomen contractuele artikelen opgenomen in de abonnementsprijs.
- Gebruik, onderhoud en onderhoud van de artikelen
4.1 De klant moet de door Alsco geleverde contractuele artikelen zorgvuldig en voorzichtig behandelen en uitsluitend door Alsco onderhouden of onderhouden.
4.2 Indien de contractartikelen niet uitsluitend worden gerepareerd of opgezet, onderhouden of opgeslagen met goederen die niet door Alsco zijn geleverd, worden eventuele garantieclaims van de klant wegens gebreken van de contractuele artikelen kwijtgescholden, tenzij deze hierdoor niet worden veroorzaakt of begunstigd; de klant de overeenkomstige bewijsplicht draagt. Daarnaast vergoedt de klant Alsco alle schade die hierdoor voortvloeit. Los daarvan heeft Alsco in dit geval het recht om de klant de reële waarde in rekening te brengen overeenkomstig clausule 9.1, maar ten minste 20% van de algemeen geldige verkoopprijs van Alsco voor de betreffende contractartikelen en/of om de serviceovereenkomst zonder opzegging te beëindigen. De lijst met toepasselijke verkoopprijzen is te allen tijde verkrijgbaar bij Alsco.
4.3 De berekende minimumlevensduur van de contractartikelen wordt berekend op basis van de tijdswaardeformule in clausule 9. Alsco behoudt zich het recht voor om contractartikelen te gebruiken die reeds zijn gebruikt voor de initiële uitrusting van de werknemers van de klant. In dat geval wordt bij de berekening van de contante waarde ervan rekening gehouden met de duur van het gebruik van de reeds gemaakte contractartikelen overeenkomstig punt 9.1. Alsco draagt het risico van gewone slijtage van de contractartikelen. In geval van verdere slijtage, schade of verlies van de geleverde contractuele artikelen heeft Alsco het recht om van de klant, zonder verder bewijs van de schade, de reële waarde overeenkomstig punt 9.1 te eisen, maar ten minste 20 % van de algemeen geldende Alsco-verkoopprijs van de betrokken artikelen, tenzij de klant bewijst dat hij niet verantwoordelijk is voor de overeenkomstige slijtage, schade of verlies; behoudt de klant zich het recht voor om een lagere schade te bewijzen, alsco behoudt zich het recht voor om verdere schade te claimen. In geval van verlies van vlak linnen wordt de forfaitaire voorraadbescherming die door de klant wordt betaald, gecrediteerd bij de vervangingsdienst van de klant vanaf de datum van eerste levering van het desbetreffende contractartikel.
4.4 De klant mag de door Alsco aan hem verstrekte contractuele artikelen en andere voorwerpen slechts met voorafgaande schriftelijke toestemming van Alsco aan derden overlaten; Alsco mag alleen om objectieve redenen weigeren haar toestemming te geven.
- Prijzen en betalingen
5.1 De overeengekomen prijzen worden vastgesteld voor een periode van zes maanden te gaan, te beginnen met het begin van het contract. De prijzen zijn exclusief wettelijke belasting over de toegevoegde waarde. Alsco heeft het recht om de toepasselijke prijzen eenmaal per kalenderjaar aan te passen, maar op zijn vroegst aan het einde van de periode van zes maanden vanaf het begin van de overeenkomst, rekening houdend met de rechtmatige belangen van de klant (artikel 315 van het Duitse burgerlijk wetboek), zoals bij het verhogen van de energie-, loon-, vervoers- of verzekeringskosten, prijsstijgingen door de leveranciers van Alsco en/of de verergering van de voorwaarden waarmee Alsco rekening moet houden bij het verlenen van haar diensten.
5.2 Prijzen zijn als volgt: Abonnementsprijs is de wekelijkse prijs voor full service in professionele kleding en wasruimteservice, evenals mat- en dweilservice, d.w.z. presentatie en opslag van contractartikelen, textielverzorging en aanverwante diensten. Het omvat het gebruik van het overeengekomen dienstenpakket door de klant, ongeacht het werkelijke gebruik. De serviceprijs is de wekelijkse prijs voor textielzorg en aanverwante diensten – zonder hun presentatie door Alsco (de zogenaamde wasserij in handen van de klant) – en alleen voor elk geleverd contractartikel. De depotprijs omvat de basisprijs die onafhankelijk van de feitelijke vordering tot presentatie en opslag van de contractartikelen in de zogenaamde depotdienst moet worden betaald, waarbij de klant tegen servicevoorwaarden wordt geleverd met contractartikelen die eigendom zijn van Alsco. De depotprijs wordt alleen aangeboden in combinatie met de te betalen serviceprijs aan de depotprijs. Alle prijzen zijn exclusief voor de extra’s (bijvoorbeeld wijzigingen, onderhoud of naaiwerkzaamheden), die afzonderlijk worden gefactureerd volgens het overeengekomen dienstenpakket. Alle prijzen worden wekelijks berekend – in het geval van de abonnements-/depotprijs, zelfs in geval van onjuiste of uitval van personeel dat is uitgerust met contractartikelen op de site van de klant door o.a. vakantie, ziekte of bedrijfsvakanties – en zijn onmiddellijk verschuldigd na de boekhouding. Indien de personeels- of forfaitaire linnenbehoefte binnen het overeenkomstig clausule 3.2 overeengekomen toegestane kader verandert, wordt het bedrag van de wekelijkse inschrijvingsprijs/depot dienovereenkomstig gewijzigd.
5.3 In geval van een door de klant gevraagde wijziging van artikel of conversie, bevindt het te wijzigen contractartikel, dat eigendom is van Alsco, zich op de contante waarde (punt 9.1) plus: 30% conversiekosten.
5.4 Bezorgers en andere medewerkers van Alsco zijn alleen bevoegd om de facturen te innen bij overhandiging en overdracht van de facturen van Alsco en moeten de ontvangst van het geld op de factuur bevestigen.
5.5 Indien de klant de betalingstermijnen overschrijdt, heeft Alsco het recht om rente van 10 procentpunten boven de basisrente (artikel 247 van het Duitse burgerlijk wetboek) van handelaren te eisen; Alsco behoudt zich echter het recht voor om verdere schade te claimen.
5.6 Alsco heeft het recht om leveringen of uitstaande diensten uit te voeren in geval van vertraging van de betaling door de klant alleen tegen voorschot of adequate beveiliging. Dit geldt ook indien bekend wordt dat er andere omstandigheden bekend worden die de kredietwaardigheid van de klant aanzienlijk kunnen verlagen en die de betaling van de uitstaande, verschuldigde vorderingen van Alsco naar goeddunken van de klant in gevaar brengen. Alsco kan de contractuele relatie beëindigen zonder een opzegtermijn in acht te nemen indien de klant achterstallig is met de betaling van de factuur voor twee opeenvolgende data of in gebreke is gebleven bij de betaling van de factuur in het bedrag van een bedrag dat de afwikkeling van twee betalingsdata bereikt in een periode die meer dan twee data beslaat. Verdere wettelijke bepalingen blijven onaangetast.
5.7 De verrekening met tegenvorderingen door de klant is alleen toegestaan indien deze tegenvorderingen onbetwist of wettelijk zijn vastgesteld. De stelling van een recht van bewaring op basis van tegenvorderingen door de klant is alleen toegestaan indien deze tegenvorderingen zijn gebaseerd op dezelfde contractuele relatie of onbetwist of wettelijk zijn vastgesteld.
- Aansprakelijkheid
6.1 Alsco is aansprakelijk voor schade als gevolg van letsel aan leven, lichaam of gezondheid overeenkomstig de wettelijke bepalingen.
6.2 Bovendien is de aansprakelijkheid van Alsco voor plichtsverzuim en niet-contractuele aansprakelijkheid beperkt tot opzet en grove nalatigheid.
Uitgesloten hiervan is de aansprakelijkheid van Alsco voor het niet nakomen van essentiële contractuele verplichtingen en andere verplichtingen, waarvan de nakoming in de eerste plaats de juiste uitvoering van de serviceovereenkomst mogelijk maakt en op wiens naleving de klant vertrouwt en kan vertrouwen (zogenaamde “kardinale verplichtingen”). In dat geval is Alsco ook aansprakelijk voor eenvoudige nalatigheid.
De aansprakelijkheid is beperkt tot de schade die kenmerkend is voor het contract, waarmee Alsco op het moment van de sluiting van de overeenkomst rekening moest houden vanwege de omstandigheden die het op dat moment kende.
6.3 Bovendien is de aansprakelijkheid van Alsco beperkt tot de totale prijs gedurende tien weken.
6.4 De verdere aansprakelijkheid van Alsco is uitgesloten, ongeacht de rechtsgrondslag ervan. Alsco is niet met name aansprakelijk wegens gebrek aan economisch succes, gederfde winst, indirecte schade en schade als gevolg van vorderingen van derden.
6.5 Bovenstaande aansprakelijkheidsbeperkingen zijn eveneens van toepassing op vorderingen tot vergoeding van futiele uitgaven (artikel 284 van het Duitse burgerlijk wetboek) als op de persoonlijke aansprakelijkheid van de werknemers, vertegenwoordigers en organen van Alsco in geval van schuld van een alsco-plaatsvervangende agent.
- Zorgen
7.1 Eventuele klachten moeten bij Alsco onmiddellijk worden gemeld, in geval van herkenbare gebreken binnen een week na de levering en in geval van verborgen gebreken binnen een week na de herkenning. Indien binnen deze termijn geen klacht wordt ingediend, wordt de levering aan de klanten geacht naar behoren en volledig erkend te zijn.
7.2 De verjaringstermijn voor vorderingen als gevolg van een defect in een door Alsco geleverd artikel is een jaar na de overdracht. De beperking van de termijn is niet van toepassing indien Alsco het defect op frauduleuze wijze heeft verborgen of het bestaan van de ontbrekende goederen uitdrukkelijk en schriftelijk heeft gewaarborgd.
7.3 Alsco garandeert niet het onderhoud van de standaardnaleving van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s), voor zover de klant beschermende kleding selecteert die niet door Alsco is gevalideerd voor zijn wasprocessen of die door de klant in de tweedehandsvoorstaat aan de dienst van ALSCO wordt overgedragen.
- Duur en beëindiging van het contract
8.1 Het dienstencontract wordt gesloten op de in het dienstencontract overeengekomen minimumtermijn. De termijn begint met de eerste levering door Alsco. Het dienstencontract wordt met nog eens twaalf maanden verlengd indien het niet wordt beëindigd door een van de contractuele partners met een periode van zes maanden aan het einde van de respectieve termijn. Dit doet geen afbreuk aan het recht van de partijen om te beëindigen voor een goede zaak. De beëindiging moet schriftelijk zijn. Na beëindiging is een vermindering van het aantal voorraden niet meer mogelijk.
8.2 Indien de klant de overeenkomst voortijdig opzegt zonder een belangrijke reden voor hem of Alsco de serviceovereenkomst voortijdig opzegt wegens omstandigheden waarvoor de klant verantwoordelijk is, heeft Alsco het recht om volledige betaling te eisen voor de resterende overeengekomen looptijd van het contract. Alsco hoeft alleen te worden gecrediteerd voor wat Alsco bespaart als gevolg van het niet leveren van kosten of het verkrijgen van ander gebruik van zijn capaciteiten. De contractuele partners behouden zich het recht voor om een lagere of hogere schade te bewijzen. De koopverplichting van de klant in overeenstemming met clausule 9.1 blijft onaangetast.
8.3 Indien het bedrijf van de klant via een juridische transactie aan een derde overgaat, verplicht de klant de derde partij om het bestaande contract aan te gaan, anders blijven de vorderingen van Alsco tegen de oorspronkelijke contractondertekenaar behouden.
- Verplichting van de klant om de contractproducten te kopen op het tijdstip van beëindiging
9.1 Alle voor de klant aangekochte professionele kledingdienst – artikelen in omloop, vooraf geregistreerde hoeveelheden (magazijn voor gebruikte goederen) en het nieuwe en grondstoffenmagazijn voor eindproducten die bij Alsco en de toeleverancier voor eindproducten worden bewaard – worden aan het einde van de overeenkomst door de klant overgenomen. De vervolgens verschuldigde aankoopprijs wordt berekend op basis van de algemeen geldende verkoopprijzen van Alsco, beschikbaar bij Alsco plus 30% opstelkosten, en wordt verminderd met 1/45 (“tijdswaarde”) per gebruiksmaand van de betreffende post tot een ondergrens van 20%. De ondergrens is gebaseerd op de operationele capaciteit van het artikel en de lopende waardebehoudsmaatregelen van Alsco voor het artikel. Het bewijs van een lagere tijdswaarde is voorbehouden aan de klant.
9.2 Alle artikelen van de voor de klant gekochte platte linnendienst worden door de klant aan het einde van het contract tegen de huidige waarde gekocht overeenkomstig clausule 9.1, maar ten minste 20% van de alsco-verkoopprijslijst, die over het algemeen geldig is bij Alsco. Voor het overige zijn clausule 9.1 zinnen 3 en 4 dienovereenkomstig van toepassing.
9.3 De aankoopverplichting van de klant bestaat niet als de overeenkomst wordt opgezegd door een rechtmatige buitengewone beëindiging van de contractuele relatie door de klant, waarvoor Alsco verantwoordelijk is.
9.4 De aankoopprijs is verschuldigd bij de facturatie van Alsco en moet onmiddellijk zonder aftrek worden betaald. Tot de volledige betaling van de aankoopprijs blijven alle artikelen eigendom van Alsco; verder gebruik van de artikelen door de klant of door derden is alleen toegestaan na de eigendomsoverdracht.
- Slotbepalingen
10.1 De voorgaande paragrafen 4.2, 4.3 en 9 en 9 zijn niet van toepassing op de wasserij van de klant.
10.2 Mondelinge nevenovereenkomsten bestaan niet. Wijzigingen en aanvullingen moeten schriftelijk worden aangebracht en alleen van toepassing zijn op het desbetreffende contract. Dit geldt ook voor een wijziging of annulering van deze schriftelijke formulierclausule.
10.3 Deze overeenkomst valt onder het Duitse recht, met uitsluiting van het Verdrag van Wenen inzake de internationale verkoop van goederen (CISG).
10.4 Plaats van prestaties en plaats van jurisdictie is de locatie van de respectieve Alsco-dochteronderneming, die de diensten voor de klant levert in overeenstemming met het servicecontract.
10.5 Alsco verzamelt, verwerkt en gebruikt de persoonsgegevens van de klant in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming. Alsco verwerkt en gebruikt persoonsgegevens binnen het kader van de wettelijke bepalingen, bijvoorbeeld voor orderverwerking, klantenondersteuning en informatie aan de klant over Alsco artikelen. Indien nodig stuurt Alsco de gegevens door naar derden voor orderverwerking.
De klant heeft het recht bezwaar te maken tegen het gebruik van zijn adresgegevens of e-mailadres door Alsco om postreclame of elektronische informatie over Hem van belang te zijn. Er zijn geen andere kosten voor hem dan de transmissiekosten volgens de basistarieven. Indien hij uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven om elektronische nieuwsbrieven van Alsco te ontvangen, kan hij deze te allen tijde intrekken met ingang van de toekomst. In alle gevallen volstaat een bericht naar het adres van het hoofdkantoor (postadres, faxnummer of e-mailadres) dat aan de voorzijde is vermeld.
Klanten die gebruik maken van het online portaal (Extranet) van Alsco moeten zich daar registreren. Gedetailleerde informatie over de verwerking van de online verzamelde gegevens is te vinden in de daar beschikbare verklaring voor gegevensbescherming.
10.6 Indien individuele bepalingen van deze Algemene Voorwaarden geheel of gedeeltelijk ondoeltreffend of niet-afdwingbaar zijn of niet afdwingbaar zijn, doet dit geen afbreuk aan de geldigheid van de overige bepalingen. In plaats van de ongeldige of niet-afdwingbare bepaling, zullen de partijen het eens worden over een doeltreffende en afdwingbare bepaling die het dichtst bij wat de partijen in economische zin wilden bij de gesloten overeenkomst. Hetzelfde geldt in geval van een contractuele kloof.
Keulen, 10.12.2015